Guldkorn ✨

När man är sugen på lite shopping och får med sig hela familjen till Center syd. Men dock inget större att hurra för precis. Hittade en tröja, samt lite lunch fick vi i magarna innan vi styrde vidare mot lite äventyr, efter att ha inhandlat lite fika. Så styrde vi mot havet, men där va inte så mycket att se och båda barnen somnade så vi bestämde oss för att köra vidare för att stanna någon annanstans :) jag hade redan hittat denna lilla plats på kartan. Men hann tänka att där är nog ingen plats att parkera eller så. Men sen bar det av dit ändå :) Vikhög, ett av många guldkorn denna sommar. Så otroligt mysigt och fint. Vi hittade ett mysigt ställe att fika på och sen blev det en mysig stund på stranden. En sådan dag man kommer minnas och spara i minnesbanken för att sedan plocka fram när hösten/vintern kommer.

Kvällen 🙏🏼

Åter igen så blev det en sådan där härlig och spontan kväll hemma hos oss :) Grillkväll med bästa mamma och pappa på besök! Såklart så hade jag fixat någon efterrätt i vanlig ordning ;) hehe denna gången blev det en sådan spontan efterrätt som så många gånger för. Detta recept hittade jag på internet igår och blev sugen att prova idag. Dock blev det inte som i beskrivningen. Men det gick attl lösa ändå ;) så god blev den minsann. En fräsche kaka helt enkelt som passar en sommarkväll som denna. Men underbara nära och kära.

ICA Maxi 🏎

Efter en liten överrasknings lunch på MC Donalds eftersom dottern hade varit så duktig när hon fick sin sprut, så blev det till att handla lite.Kanske inte alltid är så kul att följa med och handla precis ;) men ibland så måste man. Dock så är det inte ofta som vi tar med barnen och "storhandlar". Det är smidigare att göra det själv ;) Men idag fick det bli ett litet besök på ICA Maxi där vi handlar bland annat blöjor och när vi ändå är där så köper vi lite annat också ;) När vi sedan vart klara så fick barnen åka lite bil :) Två nöjda och glada barn. Men måste ju säga det att barnen alltid är så duktiga när vi är någonstans!

5-års kontroll 💉

En stor dag idag, dottern har blivit kallad till BVC för sitt sista planerade besök, 5-års kontroll och 5-års spruta. Dottern var lite nervös för att träffa nya BVC sköterskan. Men det vart dottern och sambon som åkte till BVC :) så duktig som dotter brukar vara när man är på BVC, sjukhuset eller så. Även denna gång var hon super duktig. Hon har vuxit bra  och gått upp i vikt enligt sin kurva och när sprutan skulle tas så vart det inga problem och dottern var så glad och duktig. Efteråt blev det glass som utlovat. Stolt som en tupp kom hon hem och visade sitt plåster :) samt sin fina 5-års penna.

Egentid 🙏🏼

När man får en stunds egentid så är det guldvärt får jag säga. Men ska ju också tilläggas att jag är ibland lite dålig på att ta egentid. Jag älskar att umgås och lägga massa tid på barnen. Men ibland känner man att man behöver andas lite extra och göra vissa saker själv. Som idag, då blev det en shoppingtur med mammsen på Burlövs center :) en mysig stund som vi avslutade med lite fika! Gott att prova något nytt minsann. Men favoriten kvarstår ;)

Österlen ☀️

Dags för en heldagars utflykt :) upp och packa matsäcken för dagen och in med allt i bilen. Hela familjen skulle med idag så även sambon ;) hehe vi hade bara bestämt att vi skulle köra mot Österlen/Simrisham och se vart vi hamnade. Spännade det med, men vi kom inte så långt ;) haha trodde vi hade glömt hunden i trädgården. Så fick vända, men nedå hon var inomhus :) haha Sen styrde vi bilen mot Simrishamn, men sen bestämde vi oss för att köra mot någon sjö, så det blev ett stopp vid Gyllebo sjö för lite lunch och bad av fötter. En mysig plats hittade vi minsann som synes på bilderna.

(null)

Alla nöjda och glada efter dagens lunch som bestod av grönsaker, baguetter och annat gott :) hehe tur barnen äter typ allt. Sen körde vi vidare, trodde vi skulle gå en sväng i en park inte allt för långt där ifrån. Men ack där vart det minsann fullt så vi fick köra vidare. Ställde in GPS:en på Brantevik och stannade där för lite mellanmål vid havet. Samt lite lek på lekplats ;) mysigt ställe.

Sen packade vi in oss igen i bilen och styrde hemåt men ett stopp till påvägen skulle vi hinna med. Den obligatoriska glassen "en glass om dagen" hade vi ännu inte hunnit med ;) haha så vi styrde vidare och hittade Mälarhusen strand. Mycket fint ställe ;) helt kär i stranden. Wow vilken sand!  Spännade med vågor, men inget dopp blev det idag då klockan vart rätt så mycket. Så hemåt körde vi sedan efter glass och lite mer mat. Hemma blev det pizza till middag :) mums!

Utflykt 🦋

För att idag blev det en liten halv spontan utflykt med barnen och deras mormor :) mysigt minsann i det fina vädret. Man får minsann passa på när det är fint väder. Först blev jag sugen på att cykla till Lund med barnen, men varken barnens mormor eller morfar hakade på det hela ;) haha så jag fick gemed mig och ta bilen ;) annars hade jag fått cykla själv. Men sen insåg jag att jag knappt skulle hinna in till Stadsparken förrän det nästan skulle vara dags att käka middag ;) hehe. Så det fick bli bilen. Hämtade mamma påvägen och sen så körde vi till Stadsparken i Lund för lite lek och upptäcksfärd.

Bakning 💦

När mamman i huset får ett ryck och vill baka. Barnen i huset är mest intresserade av smeten. Så medhans mamma bakar och får sin bakningsapstibens tillgodosedd så leker barnen fint i vasken med vatten ;) så är det när båda tjänar på det man gör :) hehe sambon han fick äran att smaka på det som bakats. Tur man har en hobby som man kan göra året om ;) choklad i all dess form. Mumsigt värre och detta recept på kladdmuffins va bara så gott!

Kiwi 7 år 🎈

För att idag är det ingen vanlig dag ;) hurra hurra hurra! För det är vår fyrbenta KiwiKebabs födelsedag. Tänkt att du fyller hela 7 år vår lille tant. Såklart så lovade jag barnen eller ja dottern i ett svagt ögonblick att vi skulle ha kalas för Kiwi ;) haha det glömde ju inte dottern. Så man får ju hålla vad man lovar ;) Vi fixade med presenter, tårta och ballonger till vår älskade Kiwi. Samt att vi själva passade på att äta god mat ;) så som kycklingspett. Helt klart en ny favorit här hemma.

Så även denna dagen blev en mysig dag med hela familjen. Sambon vart iväg en sväng ;) men resten av familjen vi fixade och hade oss med present till Kiwi och lite annat gott. Så en lyckad dag enligt dottern. Vi fick ju ingen tårta för det orkade inte denna mamma göra i värmen. Så fick bli glass till oss och tårta till Kiwi ;)

Så stor 👦🏼

När blev du så stor älskade unge!? Var det inte igår som du låg i magen och for rundor!? Det känns i alla fall så ibland. Tiden bara springer iväg. Mammas pojk alla dagar i veckan ;) det är inget jag kan sticka under stolen med! Vår allas Vegas, så mycket kärlek och mys hela tiden. En snällare och goare pojke får man minsann leta efter. Som du visar din kärlek hela tiden, varje dag. Speciellt till din syster. Ni är så fina tillsammans. Älskade pojk!

S A N D V I K E N 🌊

För att för några dagar sedan fick jag se ett super fint filmklipp på istagram på en strand och havet uppe i Sandviken. En bit att köra men så värt det minsann. Det blev så att både mamma, pappa och min bror följde med på vår lilla tripp som vi skulle på idag. Det blev Sandviken i Sölvesborg :) så fin stand. Havet var underbart men kallt. Vi var i men de enda som badade var dottern och barnens mormor. Vi andra doppade benen, sonen badade halvt men var mest för att vattnet var högre upp på honom än oss andra.

Sen åt vi vår medhavda lunch :) så gott med kycklingrulle som jag vart uppe imorse och gjorde ;) hehe uppskattat av alla i familjen. Sen efter bad och lunch blev det en tripp in till Sölvesborg för att avnjuta en glass nere vid hamnen. En mysig dag som vi lägger i sommarens bagage också styr vi hemåt :)

Bamses trädgård 🌻

För att idag blev det minsann en liten utflykt tillsammans med familjen och bästa brossan som också hängde med. Utan att resten av familjen visste att morbror skulle dyka upp. Det var minsann ett bra tag sedan vi var här sist. Varken sambon eller brossan hade varit här tidigare på Vellingeblomman. Så det blev något nytt för dem också :) hehe vi fick ju ta en fika nu när vi ändå var där ;) De serverade minsann italiensk glass, så otroligt god glass. En av de godaste jag ätit på länge. Så det slutade med en mysig stund tillsammans med familjen och brossan. Så dit lär vi åka fler gånger ;)

Ni 3 👧🏼👦🏼🐕

När de bästa man har är ni, mina älskade barn och "vovvi" som sonen säger till vår älskade Kiwi ;) hehe de är så snälla mot henne. Sonen är ibland lite hårdhänt och vill krama jätte hårt. Men de brukar gå bra ;) hehe får bara säga till honom så förstår han ganska bra. Så mycket kärlek på en och samma bild ;) hehe underbart att se. Inte utan att djur ger så mycket till både vuxna och barn. Ren kärlek ❤️

En glass 🍦

För att det är sommar och en glass om dagen är bra för magen ;) hehe det sa alltid min farfar när jag var liten! Så idag efter maten tog vi barnen och stoppade in dem i bilen. Lurade dottern att vi skulle plocka potatis ;) haha men det blev glass vid Långa bryggan i Bjärred i stället. Mycket bättre tyckte dottern :) hehe gott med glass minsann. Ett bra tag sedan jag åt mjukglass. En mysig kväll med hela familjen.

V E N 🚲☀️

När man pratat om något länge och sen ska man få det hela att gå i lås :) idag vart en sådan dag! Vi har pratat lite löst om en tur till Ven och cykla en dag. Så sagt och gjort. Fick sätta litta fart på övriga resenärer ;) så vi fick bokat både båt och resturang till kvällen. Så vi har minsann varit uppe efter klockan (sonen) hehe han vaknade som vanligt först. Sen upp, käka frukost, packa de sista och göra lunchen till dagens utflykt. En tur till Ven med barnens mormor, morfar, farmor, farfar, farbror och hans fru. Vädret vart fört lite si och så, men de hade lovat fint och jajemen det blev en super dag.

Spännande att åka båt tyckte sonen ;) sen hade vi ju med vår kära cykelvag! Är så kär i den minsann! Synd bara att man inte hade en elcykel ;) hehe men det gick fint ändå minsann. Bara att trampa! Massa fika pauser och fina vyer fick vi se. Ett dopp i de blå hann jag och sonen också med minsann ;) god kaka hade jag naturligtvis bakat till alla. Sen ett resturang besök innan det vart dags för båten hem igen till fastlandet. En toppen dag med två nöjda men trötta barn.

Tirups Örtagård 🌱

Efter gårdagens utflykt blev vi minsann sugna på att göra fler små utflykter :) så idag packade vi cyklarna och trampade iväg på en liten utflykt. Inte allt för långt från vårt kära hem så ligger något som heter Tirups Örtagård, strax utanför Staffanstorp. En fin sommardag med härligt väder, vad passar bättre då än en god fika i skuggan och sedan lek och upptäcksfärd i det gröna. En trevlig och mysig eftermiddag med familjen. Sen trampade vi hemåt igen.

Jordbodalen 🌳

Idag stod det utflykt på schemat för hela familjen och dagen till ära så skulle även barnens mormor, morfar, farmor och farfar följa med :) en gemensam utflykt som denna gången gick till Jordbodalen i Helsingborg. Barnens mormor som hört att där skulle vara fint och barnens farmor hade varit där mycket som liten. Då hennes mormor/farmor hade ett lite hus där :) så vi fick åka och kolla på huset. Leka på lekplats och gå en tur i parken fick vi ju göra. Synd det blåste som det gjorde bara ;) hehe

Efter att vi hade avnjutit vår medhavda fika som inte vart så liten precis ;) så gick vi en sväng och sedan så åkte vi hem till barnens farmor och farfar för att beställa mat och ha det trevligt ;) en mysig dag med några av de bästa.

S M Å L A N D 🚙

Idag blev det en något spontan dag minsann ;) vi hade bestämt oss för att packa in familjen, badkläder och annat smått oh gott i bilen och besöka något som heter Godisflyget i Skånes Fagerhult :) mumsigt värre tyckte både vi och barnen. Så vi vart ju tvungna att köpa lite godis. Sen körde vi till Markaryd för att käka lite lunch ;) Sen körde vi lite spontant på älgsafari, som uppskattades både av små och stora. Lite kelande med getterna hann vi också med. Sen körde vi hemåt, men ett stopp till påvägen hann vi med vid Getesjön :) super mysigt ställe verkligen. Lite fika sen hemåt med två nöjda och trötta barn.

Häckeberga kvarn 🌳

Idag blev det en liten eftermiddags tripp med familjen till ett litet guldkorn inte allt för långt ifrån hemmet :) Det bar av till Genarp, Häckeberga kvarn minsann. Först en liten runda förbi Häckeberga slott men där fick man tyvärr inte gå och strosa utan att ha bokat bord. Tråkigt men sant, vi fick i alla fall en liten tur och rådjur fick vi också se i det vilda. Sen blev det fika vid gamla kvarnen :) lek i vattnet och en tur i skogen. Mysig eftermiddag med familjen och första dagen på vår gemensamma semester hela familjen :)

Ny bil 🚙

För att idag på min älskade farmors födelsedag blev det minsann napp för oss vad det gällde ny bil :) min snälle svärfar hade hittat en fin bil för en bra peng i Skövde. Helt klart en bit att köra, men snäll som min svärfar är så körde han och sambon upp till Skövde och hämtade pärlan. Så nu är den vår :)

Farmor 93 🎁

För att idag är det inte vilken dag som helst, idag är det världens bästa gammelfarmor/farmors födelsedag. Tänk att du blir hela 93 år min älskade envisa, underbara farmor. Att du är så pigg som du faktiskt är. Det är fantastiskt och så kul att se. Vi blev såklart bjudna på lite firande hos farmor idag, dagen till ära. Dock fick vi dela upp oss eftersom det är som det är :/ men gick bra det med. Jag och barnen gick dit tillsammans med mamma och pappa på förmiddagen för lite lunch. Gott smörgårdstårta blev det. Sen farmors underbara jordgubbstårta som hon så klart hade gjort själv. Tänk 93 år och gör tårta! Älskade farmor! Grattis på din dag bästa du!

Nostalgi ✨

För att jag inte kunde låtabli ;) alltid när vi va små och rabarberna hemma hos farmor och farfar vart mogna så fick vi såklart vara med och plocka dem som allt annat de hade i sin trädgård. Sen sköljde och rensade farmor dem. Sen fick vi varsin att doppa i socker. Så gott, det är sommar minnen från när man var liten. Så idag när jag stod här med lite rabarber över så var jag ju tvungen att smaka :)

R A B A R B E R

För att nu fick jag för mig något igen för några dagar sedan ;) att jag skulle prova göra rabarbermarmelad, så frågade lillebror om han ville va med ;) hehe sagt och gjort det blev både marmelad och kräm minsann. Marmeladen får vi se hur den blev senare. Men krämen den blev precis som den som min käre farmor alltid gjorde till mig och min bror när vi va små. Vilken nostalgi minsann. Det vart dock inte så svårt att göra marmeladen, lite luddigt recept men annars inget konstigt.

Lilla mormor 💕

För att idag gick min älskade mormor och trillade där hemma. Sådan otur, men ibland trampar man bara fel och precis det vart vad som hände idag. Så det fick bli ambulans in till Lund. Sen röntgen och allt vad som nu ingår där också vidare. Sen vänta på svar hit och dit. Visade sig att mormor brutit sitt ben så de skulle bli operation inom de närmsta. Så får vi se vad som händer sen.

Sommar 🍓

När sommaren väl är här då ska man njuta, då ska man ha det bra! Men denna dag startade annat än bra får man ju säga. Vaknade av att sambon låg och ojade sig som bara den i sängen. Jag tänkte först "Äsch nu har han ont i ryggen igen, han skulle lyssnat på mig" Men icke det vart inte ryggen. Det vart benet, han hade super ont i benet så han inte kunde sova! Jag sa till honom direkt att han skulle åka in för att kolla så det inte vart en propp eller något annat. Så han fick vackert köra iväg ;)

Så några timmar senare så hade de gjort olika prover, tagit blod, blodtrycket kollat, ultraljud och fler tester samt röntgen. Men inget fel hittat utan det vart troligen bara överansträngning sa läkaren. Hrm skulle han lyssnat på mig eller?! Tror det minsann ;) Dagens planer blev alltså av för vi hade bokat tid hos banken och barnen skulle hem till farmor och farfar. Bankbesöket gick fint så nu ska det kollas bil ;) hehe sen hem och käka middag hos svärföräldrarna!

Sockerbullar 🤤

När något är så gott och man vaknar en morgon åh bara tänker "gud så gått med sockerbullar med vanilj i" Hrm då är ju jag så som person, jag måste ju prova. Det kan ju inte vara så svårt att göra egna!? Så jag googlade fram ett recept igår och sen vart det bara att förverkliga det hela idag. Så nästa deg på jäsning blev degen till sockerbullar med vaniljkräm i ;) Även dessa blev succé ;) det blev merän godkänt från bagaren! Min älskade morfar! Så dessa får göras fler gånger till kalas eller så ;) mums!

Hönökaka 🍞

Så vart det dags för en ny dag och vädret har inte varit på topp. Det har varit si och så med vädret. Än  har det regnat sen har solen tittat fram. Ja lite blandat. Så då fick det bli en hemma dag med bakning för mamman i huset och barnen har lekt massor hemma. Både inne och ute ;)

Först ut på dagens baknings meny varit Hönökaka, ja ni läste rätt. Jag fick för mig att baka egen Hönökaka. Kan tycka att det är gott ibland, så varför inte prova att göra en egen ;) hehe hittade ett recept på nätet för ett tag sedan, sen kunde ja inte släppa det. Så sparade ner det och ja idag kom det till användning :) mums! Så gott det blev, så nu ska farmor, mormor, morfar, mamma, pappa och svärföräldrarna samt lillebror få varsin! Hehe blev ju hela 8 stycken ;) lite mycket för oss att äta! Men bra blev det, så är nog inte sista gången dessa görs här hemma!

Chokladmuffins!

Mums är bara förnamnet ;) en klar favorit här hemma är minsann chokladmuffins både hos stora och små. Så idag slängde vi ihop en omgång till semestern :) mumsiga blev dem allt. Inte sugen på kladdmuffins denna gång så blev vanliga chokladmuffins. Blir nog mer bakning denna vecka har lite recept som ska provas ;)

Pappas jobb 🔨

För att vi fick för oss att cykla en sväng och handla lite när vädret ändå vart sådär ;) men sånt är det. Frisk luft är aldrig fel, på med cykelvagnen på cykeln och sen vart det att trampa. Först en snabbis in på dollar store :) sen ut på Willys för att köpa lite smått! Sen fick jag en snilleblixt och kom på att vi skulle cykla förbi sambons jobb. Han jobbade lite extra idag så passade på då och säga hej. Vet att dottern uppskattar det och ja även sonen.

(null)

Såklart så skulle dottern åka stora trucken på pappas jobb. Hon tycker att det är så spännande så ;) hehe söta unge. Sonen han fattade inget när de åkte iväg. Han stod och bara kollade. Helt förundrad ;) hehe sen vart det såklart hans tur också efter några varv för dottern. Hon har alltid varit så försiktig av sig men sonen han bara kör på ;) hehe Spännande med ratten tyckte han! Sen vart det dags för oss att trampa hemåt igen i blåsten och lite regn fick vi med ;)

Trogen tjänst 🔨

Efter hela 44 år som trogen snickare på JM. Så går idag vår älskade pappa/morfar på välförtjänt semester några veckor. För att senare i höst få den nya titeln pensionär. Ingen kunde vara stoltare än vi! Tänk hela 44 år på ett och samma företag, det är svårslaget minsann och bär en viss respekt med sig.  Du är väl värd din efterlängtade semester som du mer än någon annan har förtjänat. Så njut, vi älskar dig bästa pappa/morfar.

Vi blev dagen till ära bjudna på grillat hos bästa mamma och pappa :) härligt med grillat och fira in semestern för bästa pappa. Jag har redan semester och de andra ska jobba en vecka till ;) hehe

H E M E S T E R 😉

När man har "hemester" så är det faktiskt rätt så skönt att bara vara ibland, några dagar till så har även sambon semester :) då är hela familjen samlad. Får vi se vad vi hittar på för kul! Inget direkt planerat utan vi tar dagarna som de kommer. Ganska skönt det med och bara vara vi. Träffa nära och kära. Skönt att vara lediga tillsammans. Idag steg vi upp efter lite sovmorgon :) sen frukost och chill i trädgården. Där vi spenderade en stund på vår studsmatta till barnens stora förtjusning. Så skönt med vår älskade trädgård, här finns lite av varje får man säga. Det enda som inte är på topp är vår så kallade gräsmatta. Där är inte så mycket gräs på framsidan.

Fint väder ☀️

När vädret är på topp och man bestämt sig för att cykla till världens bästa mormor och morfar på eftermiddagen. Bästa mamma som skulle dit och handla till dem fick höra om de ville ha besök i eftermiddag. Såklart ville de ha fikagäster ;) så vi packade ihop oss för att cykla iväg genom byn. Inte så lång tripp men ändå!

Massa lek och god fika blev det allt för oss som alltid när vi kommer på besök. Barnen tycker det är så mysigt med besök hos gammelmormor/gammelmorfar :) det är då självklart ömsesidigt också! Det är härligt att se när de leker med leksakerna som jag och mina kusiner hade när vi va små. Samt de som även min mamma och mina mostrar haft ;) hehe

Lashlift 👁

Lite farmormys efter lunch för mig och barnen. Vi hade dock varit lite på äventyr redan. Då vi hämtat varsin baguette till mig, mamma och svärmor inför vår utflykt ikväll. Men lite spel och fika fick det bli för oss här hemma innan sambon kom och mamma.

När man får för sig något och kollar runt. Sen bara bestämmer sig. Dessutom får man med både mamma och svärmor på tåget haha så typiskt mig minsann! Den här gången handlar det om lashlift, vart en på jobb som gjort det och det blev verkligen fint. Så vart sugen att prova. Hittade en i Staffanstorp som just nu dessutom hade rea ;) så bokade in både mig, mamma och svärmor. Så det blev en helkväll för oss. Jag hade längst fransar så det blev mest effekt för mig ;) hehe men de blev fint på alla.

C O O L I N G 😎

Vår älskade lilla cooling ;) tänka att du snart blir två! Efter sommaren blir du två år. Vart tog denna tiden vägen!? Vart det inte igår du låg i magen? Tiden gick snabbt med dottern, men den här gången gick det minsann snabbare. Undrar då hur det är om vi skaffar en till ;) hinner vi med alls då!? Haha troligen inte :) Försöker verkligen vara här och nu. Ta dagen som den kommer och spendera mycket tid med mina små. Snart är de stora ;) haha dottern har "bara" ett år kvar på förskolan. Sen är det förskoleklass för henne!